Wymagania programowe na poszczególne oceny z chemii w klasie I

 

I. Substancje i ich przemiany

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– zalicza chemię do nauk przyrodniczych

stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące w pracowni chemicznej

nazywa wybrane elementy szkła i sprzętu laboratoryjnego orazokreśla ich przeznaczenie

opisuje właściwości substancji, będących głównymi składnikami produktów, stosowanych na co dzień

przeprowadza prosteobliczenia

z wykorzystaniem pojęć: masa, gęstość, objętość

– odróżnia właściwości fizyczne od chemicznych

– dzieli substancje chemiczne na proste

i złożone, na pierwiastkii związki chemiczne

– definiuje pojęcie mieszanina substancji

opisuje cechy mieszanin jednorodnych

i niejednorodnych

– podaje przykłady mieszanin

opisuje proste metody rozdzielania mieszanin na składniki

– definiuje pojęcia zjawisko fizyczne i reakcja chemiczna

podaje przykłady zjawisk fizycznych

i reakcji chemicznych zachodzących

w otoczeniu człowieka

– definiuje pojęcia pierwiastek chemiczny

i związekchemiczny

– podaje przykłady związków chemicznych

klasyfikuje pierwiastki chemiczne na

metale i niemetale

– podaje przykłady pierwiastków

chemicznych (metali i niemetali)

odróżnia metale i niemetale na podstawie ich właściwości

opisuje, na czym polega rdzewienie (korozja)

posługuje się symbolami chemicznymi pierwiastków (H, O, N, Cl, S, C, P, Si, Na, K, Ca, Mg, Fe, Zn, Cu, Al, Pb, Sn, Ag, Hg)

opisuje skład i właściwości powietrza

– określa, co to są stałe i zmienne składniki

powietrza

opisuje właściwości fizyczne, chemiczne

tlenu, tlenkuwęgla(IV), wodoru, azotu

– podaje, że woda jest związkiem

chemicznym wodoru i tlenu

tłumaczy, na czym polega zmiana stanów skupienia na przykładzie wody

– omawia obieg wody w przyrodzie

– określa znaczenie powietrza, wody, tlenu

– określa, jak zachowują się substancje

higroskopijne

opisuje, na czym polega reakcja syntezy,

analizy,wymiany

– omawia, na czym polega utlenianie, spalanie

– definiuje pojęcia substrat i produkt reakcji

chemicznej

wskazuje substraty i produkty reakcji chemicznej

określa typy reakcji chemicznych

– określa, co to są tlenki i jaki jest ich podział

– wymienia niektóre efekty towarzyszące

reakcjom chemicznym

wymienia podstawowe źródła, rodzaje

i skutki zanieczyszczeń powietrza

Uczeń:

– wyjaśnia, dlaczego chemia jest nauką

przydatną ludziom

– omawia, czym się zajmuje chemia

– omawia sposób podziału chemii na

organiczną i nieorganiczną

– wyjaśnia, czym się różni ciało fizyczne

od substancji

– opisuje właściwości substancji

– wymienia i wyjaśnia podstawowe sposoby

rozdzielaniamieszanin

sporządza mieszaninę

planuje rozdzielanie mieszanin

(wymaganych)

opisuje różnicę w przebiegu zjawiska

fizycznegoi reakcji chemicznej

projektuje doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną

– definiuje stopy

– podaje przykłady zjawisk fizycznych

i reakcjichemicznych zachodzących

w otoczeniu człowieka

formułuje obserwacje dodoświadczenia

– wyjaśnia potrzebę wprowadzenia symboliki

chemicznej

– rozpoznaje pierwiastki i związki chemiczne

wyjaśnia różnicę między pierwiastkiem

a związkiem chemicznym

– wymienia stałe i zmienne składniki

powietrza

– bada skład powietrza

– oblicza przybliżoną objętość tlenu i azotu,

np. w sali lekcyjnej

– opisuje, jak można otrzymać tlen

– opisuje właściwości fizyczne i chemiczne

gazów szlachetnych

opisuje obieg tlenu, tlenku węgla(IV)

iazotu w przyrodzie

– wyjaśnia, na czym polega proces fotosyntezy

wymienia zastosowania tlenków wapnia, żelaza, glinu, azotu, gazów szlachetnych,

tlenku węgla(IV),tlenu, wodoru

– podaje sposób otrzymywania tlenku węgla(IV) (na przykładzie reakcji węgla

z tlenem)

– definiuje pojęcie reakcjacharakterystyczna

– planuje doświadczenie umożliwiające

wykrycie obecnościtlenku węgla(IV)

w powietrzu wydychanym z płuc

– wyjaśnia,co to jest efekt cieplarniany

– opisuje rolę wody i pary wodnej

w przyrodzie

– wymienia właściwości wody

– wyjaśnia pojęcie higroskopijność

– zapisuje słownie przebieg reakcji chemicznej

– wskazuje w zapisie słownymprzebiegu

reakcji chemicznej substraty i produkty,

pierwiastki i związki chemiczne

opisuje, na czym polega powstawanie

dziury ozonowej,kwaśnych opadów

– podaje sposób otrzymywania wodoru

(w reakcji kwasu chlorowodorowego z

metalem)

-opisuje sposób identyfikowania gazów:

wodoru, tlenu, tlenku węgla(IV)

-  wymienia źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza

definiuje pojęcia reakcje egzo-

i endoenergetyczne

Uczeń:

– podaje zastosowania wybranych elementów

sprzętulub szkła laboratoryjnego

– identyfikuje substancje na podstawie

podanych właściwości

– podaje sposób rozdzielenia wskazanej

mieszaniny

wskazuje różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają jej rozdzielenie

– projektuje doświadczenia ilustrujące reakcjęchemiczną i formułuje wnioski

– wskazuje w podanychprzykładach

reakcjęchemiczną i zjawisko fizyczne

– wskazuje wśród różnych substancji mieszaninę i związek chemiczny

– wyjaśnia różnicę między mieszaniną

a związkiemchemicznym

proponuje sposoby zabezpieczenia produktów zawierających żelazo przed rdzewieniem

– odszukuje w układzie okresowym pierwiastków podane pierwiastki chemiczne

– opisuje doświadczenie wykonywane na lekcji

– określa, które składniki powietrza są stałe,

a które zmienne

– wykonuje obliczenia związane

z zawartością procentową substancji

występujących w powietrzu

– wykrywa obecność tlenku węgla(IV)

– opisuje właściwości tlenku węgla(II)

– wyjaśnia rolę procesu fotosyntezy w naszym

życiu

– podaje przykłady substancji szkodliwych dla środowiska

– wyjaśnia, skąd się biorą kwaśne opady

– określa zagrożenia wynikające z efektu

cieplarnianego, dziuryozonowej, kwaśnych

opadów

proponuje sposoby zapobiegania powiększania się dziury ozonowej

i ograniczenia powstawania kwaśnych opadów

– zapisuje słownie przebieg różnych rodzajów

reakcji chemicznych

podaje przykłady różnych typów reakcji chemicznych

– wykazuje obecność pary wodnej

w powietrzu

– omawia sposoby otrzymywania wodoru

– podaje przykłady reakcji egzo-

i endoenergetycznych

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polega destylacja

wyjaśnia, dlaczego gazy szlachetne są bardzo mało aktywne chemicznie

– definiuje pojęcie patyna

– opisuje pomiar gęstości

– projektuje doświadczenie o podanym tytule (rysuje schemat, zapisuje obserwacje

i wnioski)

– wykonuje doświadczenia z działu

Substancje i ich przemiany

– przewiduje wyniki niektórych doświadczeń

na podstawieposiadanej wiedzy

– otrzymuje tlenek węgla(IV) w reakcji węglanu wapnia z kwasem

chlorowodorowym

– uzasadnia, na podstawie reakcji magnezu

z tlenkiem węgla(IV),że tlenek węgla(IV) jest

związkiem chemicznymwęgla i tlenu

– uzasadnia, na podstawie reakcji magnezu

z parą wodną,że woda jest związkiem

chemicznym tlenu i wodoru

– planuje sposoby postępowania

umożliwiające ochronę powietrza przed

zanieczyszczeniami

– identyfikuje substancje na podstawie

schematówreakcji chemicznych

– wykazuje zależność między rozwojem cywilizacji a występowaniem zagrożeń,

np. podaje przykłady dziedzin życia, których rozwój powoduje negatywne skutki dla środowiska przyrodniczego

 

 

II. Wewnętrzna budowa materii

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– definiuje pojęcie materia

– opisuje ziarnistąbudowę materii

– opisuje, czym różni się atom od cząsteczki

– definiuje pojęcia jednostkamasyatomowej,

masa atomowa, masacząsteczkowa

oblicza masę cząsteczkowąprostych

związków chemicznych

– opisuje i charakteryzuje skład atomu

 pierwiastka chemicznego (jądro: protony

i neutrony, elektrony)

– definiuje pojęcie elektrony walencyjne

– wyjaśnia, co to jest liczba atomowa,liczba

masowa

ustala liczbę protonów,elektronów,

neutronów w atomie danego pierwiastka

 chemicznego, gdy znane są liczby atomowa

i masowa

definiuje pojęcie izotop

– dokonuje podziału izotopów

wymienia dziedziny życia, w których

stosuje się izotopy

– opisuje układ okresowypierwiastków

chemicznych

– podaje prawo okresowości

– podaje, kto jest twórcą układuokresowego

pierwiastków chemicznych

odczytuje z układu okresowego

podstawowe informacje o pierwiastkach

chemicznych

– wymienia typy wiązańchemicznych

– podaje definicje wiązaniakowalencyjnego

(atomowego), wiązaniakowalencyjnego

 spolaryzowanego,wiązania jonowego

definiuje pojęcia jon, kation,anion

posługuje się symbolami pierwiastków chemicznych

– odróżnia wzór sumaryczny od wzoru

strukturalnego

zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne

cząsteczek

– definiuje pojęcie wartościowość

– podaje wartościowośćpierwiastków

chemicznych w stanie wolnym

odczytuje z układu okresowego

maksymalną wartościowość pierwiastków

chemicznych grup 1., 2. i 13.-17.

– wyznacza wartościowośćpierwiastków

chemicznych na podstawiewzorów

sumarycznych

– zapisuje wzory sumarycznyi strukturalny

cząsteczki związku dwupierwiastkowego

na podstawiewartościowości pierwiastków

chemicznych

– określa na podstawie wzoru liczbę

pierwiastkóww związku chemicznym

interpretuje zapisy (odczytuje ilościowo

i jakościowoproste zapisy), np. H2, 2 H, 2 H2

itp.

ustala na podstawiewzoru sumarycznego

nazwę dla prostych dwupierwiastkowych

związków chemicznych

–ustala na podstawie nazwywzór

sumarycznydla prostych

dwupierwiastkowych związków

chemicznych

– rozróżnia podstawowe rodzajereakcji

chemicznych

– podaje treść prawa zachowania masy

– podaje treść prawa stałości składu

związku chemicznego

przeprowadza proste obliczenia

z wykorzystaniem prawazachowania masy

i prawa stałościskładu związku

chemicznego

– definiuje pojęcia równanie reakcji

chemicznej, współczynnikstechiometryczny

dobiera współczynniki w prostych przykładachrównań reakcji chemicznych

zapisujeproste przykłady równań reakcji

chemicznych

– odczytuje proste równania reakcji

chemicznych

Uczeń:

– omawia poglądy na tematbudowy materii

wyjaśniazjawisko dyfuzji

– podaje założenia teoriiatomistyczno-

-cząsteczkowejbudowy materii

– oblicza masy cząsteczkowe

– definiuje pojęcie pierwiastekchemiczny

– wymienia rodzaje izotopów

– wyjaśnia różnice w budowie atomów

izotopów wodoru

wymienia dziedziny życia, w których stosuje się izotopy

– korzysta z układuokresowego pierwiastków

chemicznych

– wykorzystujeinformacje odczytane zukładu

okresowegopierwiastków chemicznych

– podaje maksymalną liczbęelektronów na

 poszczególnych powłokach (K, L, M)

– zapisuje konfiguracje elektronowe

– rysuje proste przykłady modeli atomów

pierwiastkówchemicznych

zapisuje wzory sumarycznei strukturalne

wymaganych cząsteczek

– odczytuje ze wzoruchemicznego, z jakich

pierwiastków chemicznych i ilu atomów składa

się cząsteczka lub kilka cząsteczek

opisuje rolę elektronów walencyjnych

w łączeniu się atomów

opisuje sposób powstawania jonów

– określa rodzaj wiązania w prostych

przykładach cząsteczek

- podaje przykłady substancjio wiązaniu

kowalencyjnym(atomowym) i substancji

o wiązaniu jonowym

– odczytuje wartościowośćpierwiastków

chemicznych z układuokresowego

pierwiastków

– zapisuje wzory związków chemicznych na podstawie podanej wartościowości lub nazwy

pierwiastków chemicznych

– podaje nazwę związku chemicznego

na podstawie wzoru

– określa wartościowość pierwiastków

w związku chemicznym

– zapisuje wzory cząsteczek korzystając

z modeli

– rysuje model cząsteczki

– wyjaśnia znaczeniewspółczynnika

stechiometrycznego i indeksu

stechiometrycznego

– wyjaśnia pojęcie równania reakcji

chemicznej

– odczytuje równania reakcjichemicznych

zapisuje równania reakcjichemicznych

-dobiera współczynniki w równaniach

reakcji chemicznych

 

Uczeń:

planuje doświadczeniepotwierdzające

ziarnistośćbudowy materii

wyjaśnia różnice między pierwiastkiem

a związkiem chemicznym na podstawie założeń teorii atomistyczno-cząsteczkowej budowy materii

– oblicza masy cząsteczkowe związków chemicznych

– wymienia zastosowania izotopów

– korzystaswobodniez informacji zawartych

w układzie okresowympierwiastków

chemicznych

– oblicza maksymalną liczbę elektronów

na powłokach

– zapisuje konfiguracje elektronowe

– rysuje modele atomów

– określa typ wiązaniachemicznego

w podanym związku chemicznym

wyjaśnia, dlaczego gazy szlachetne są bardzo mało aktywne chemicznie na podstawie budowy ich atomów

– wyjaśnia różnice międzyróżnymi typami

wiązańchemicznych

opisuje powstawanie wiązań atomowych (kowalencyjnych) dla wymaganych przykładów

zapisuje elektronowo mechanizm powstawania jonów (wymagane przykłady)

opisuje mechanizm powstawania wiązania jonowego

– wykorzystuje pojęciewartościowości

– określa możliwewartościowości pierwiastka

chemicznego na podstawie jego położenia

w układzieokresowym pierwiastków

– nazywa związki chemiczne napodstawie

wzorów i zapisujewzory na podstawie ich

nazw

– zapisuje i odczytuje równaniareakcji

chemicznych (o większymstopniu trudności)

– przedstawia modelowy schemat równania

reakcji chemicznej

– rozwiązuje zadania na podstawie prawa zachowania masy i prawa stałości składu związku chemicznego

dokonuje prostych obliczeń stechiometrycznych

Uczeń:

definiuje pojęcie masa atomowa jako

średnia masa atomowa danego pierwiastka

chemicznego z uwzględnieniem jego składu

izotopowego

– oblicza zawartość procentową izotopów

w pierwiastku chemicznym

wyjaśnia związek między podobieństwami właściwości pierwiastków chemicznych zapisanych w tej samej grupie układu okresowego a budową ich atomów i liczbą elektronów walencyjnych

–  uzasadnia iudowadnia doświadczalnie,

że msubstr = mprod

– rozwiązuje trudniejsze zadania

wykorzystujące poznane prawa(zachowania

masy, stałościskładu związku chemicznego)

– wskazuje podstawowe różnicemiędzy

wiązaniamikowalencyjnym a jonowym oraz

 kowalencyjnym niespolaryzowanym

a kowalencyjnymspolaryzowanym

– opisuje zależność właściwości związku

chemicznego od występującego w nim

wiązania chemicznego

porównuje właściwości związków kowalencyjnych i jonowych (stan skupienia, temperatury topnienia

i wrzenia)

– określa, co wpływa na aktywność chemiczną pierwiastka

– zapisuje i odczytuje równania reakcji

chemicznych o dużymstopniu trudności

– wykonuje obliczenia stechiometryczne

 

III. Woda i roztwory wodne

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– charakteryzujerodzaje wód występujących

w przyrodzie

– podaje, na czym polega obieg wody

w przyrodzie

– wymienia stany skupienia wody

– nazywa przemiany stanówskupienia wody

– opisuje właściwości wody

– zapisuje wzory sumarycznyi strukturalny

cząsteczki wody

– definiuje pojęcie dipol

– identyfikuje cząsteczkę wody jakodipol

– wyjaśnia podział substancji na dobrzei słabo

rozpuszczalne orazpraktycznie

nierozpuszczalnew wodzie

- podaje przykłady substancji, które

rozpuszczają się i nie rozpuszczają się

w wodzie

– wyjaśnia pojęcia rozpuszczalnik isubstancja

 rozpuszczana

– definiuje pojęcie rozpuszczalność

– wymienia czynniki, które wpływają

na rozpuszczalność

– określa, co to jest wykres rozpuszczalności

odczytuje z wykresu rozpuszczalności

rozpuszczalność danej substancjiw podanej

temperaturze

– wymienia czynniki wpływające na szybkość

rozpuszczania się substancji stałej w wodzie

– definiuje pojęcia roztwórwłaściwy, koloid

i zawiesina

– definiuje pojęcia roztwórnasyconyi roztwór

 nienasycony orazroztwór stężonyi roztwór

rozcieńczony

– definiuje pojęcie krystalizacja

– podaje sposoby otrzymywaniaroztworu nienasyconego z nasyconego i odwrotnie

– definiuje stężenie procentoweroztworu

– podaje wzór opisujący stężenieprocentowe

prowadzi obliczenia z wykorzystaniem pojęć: stężenie procentowe, masa substancji, masa rozpuszczalnika, masa roztworu (proste)

Uczeń:

opisuje budowę cząsteczki wody

– wyjaśnia, co to jest cząsteczka polarna

– wymienia właściwości wodyzmieniające

się pod wpływemzanieczyszczeń

proponuje sposoby racjonalnego gospodarowania wodą

tłumaczy, na czym polega proces mieszania, rozpuszczania

– określa, dla jakich substancjiwoda jest

dobrymrozpuszczalnikiem

– charakteryzuje substancjeze względu na ich

rozpuszczalność w wodzie

planuje doświadczenia wykazujące wpływ

różnych czynników na szybkość

rozpuszczania substancji stałych w wodzie

– porównuje rozpuszczalnośćróżnych

substancji w tej samejtemperaturze

oblicza ilość substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody

w podanej temperaturze

– podaje przykłady substancji, które

rozpuszczają się w wodzie, tworząc

roztworywłaściwe

podaje przykłady substancji, które nie rozpuszczają się w wodzie i tworzą koloidy lub zawiesiny

– wskazuje różnice międzyroztworem

właściwyma zawiesiną

opisuje różnice między roztworem

rozcieńczonym, stężonym, nasyconym

i nienasyconym

– przeprowadza krystalizację

– przekształca wzór nastężenie procentowe

roztworu tak,aby obliczyć masę substancji

rozpuszczonej lub masę roztworu

– oblicza masę substancjirozpuszczonej lub

masęroztworu, znając stężenie procentowe

roztworu

– wyjaśnia, jak sporządzić roztwór

o określonym stężeniuprocentowym (np. 100 g

20-procentowego roztworu solikuchennej)

Uczeń:

– wyjaśnia, na czym polegatworzenie

wiązaniakowalencyjnego spolaryzowanego

w cząsteczcewody

– wyjaśnia budowę polarnącząsteczki wody

– określa właściwości wodywynikające z jej

budowy polarnej

wyjaśnia, dlaczego woda dla jednych substancji jest rozpuszczalnikiem, a dla innych nie

– przedstawia za pomocą modeli proces

rozpuszczania w wodziesubstancji o budowie

polarnej,np. chlorowodoru

– podaje rozmiary cząsteksubstancji

wprowadzonych do wody i znajdujących się

w roztworze właściwym,koloidzie,

zawiesinie

– wykazuje doświadczalnie wpływróżnych

czynników na szybkośćrozpuszczania

substancji stałejw wodzie

– posługuje się sprawnie wykresem

rozpuszczalności

– dokonuje obliczeńz wykorzystaniem

wykresurozpuszczalności

– oblicza masę wody, znając masęroztworu

i jego stężenieprocentowe

– prowadzi obliczenia z wykorzystaniem

pojęcia gęstości

podaje sposoby na zmniejszenie lub zwiększenie stężenia roztworu

– oblicza stężenie procentoweroztworu

powstałego przezzagęszczenie, rozcieńczenie

roztworu

oblicza stężenie procentoweroztworu

nasyconego w danejtemperaturze

(z wykorzystaniem wykresurozpuszczalności)

– wymienia czynności prowadzące

do sporządzenia określonej ilościroztworu

o określonym stężeniuprocentowym

– sporządza roztwór o określonym stężeniu

procentowym

-wyjaśnia, co to jest woda destylowana

i czym się różni od wód występujących

w przyrodzie

Uczeń:

– wymienia laboratoryjne sposobyotrzymywania wody

– proponuje doświadczenieudowadniające,

że woda jestzwiązkiem wodoru i tlenu

– opisuje wpływ izotopów wodoru i tlenu na właściwości wody

– określa wpływ ciśnienia atmosferycznego na wartość temperatury wrzenia wody

porównuje rozpuszczalność w wodzie związków kowalencyjnych i jonowych

– wykazuje doświadczalnie, czyroztwór jest

nasycony, czynienasycony

– rozwiązuje zadania rachunkowena stężenie

procentowez wykorzystaniem gęstości

– oblicza rozpuszczalnośćsubstancji w danej

temperaturze,znając stężenie procentowe jej

roztworu nasyconego w tejtemperaturze