Wymagania programowe na poszczególne oceny z chemii w klasie II

 Kwasy

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– wymienia zasady bhp dotycząceobchodzenia się z kwasami

– definiuje pojęcia: elektrolit i nieelektrolit

– wyjaśnia, co to jest wskaźniki wymienia trzy przykłady wskaźników

opisuje zastosowania wskaźników

odróżnia kwasy od innych substancji chemicznych za pomocą wskaźników

– definiuje pojęcie kwasy

opisuje budowę kwasów beztlenowych i tlenowych

– odróżnia kwasy tlenoweod beztlenowych

– wskazuje wodór i resztę kwasowąwe wzorze kwasu

– wyznacza wartościowość resztykwasowej

– zapisuje wzory sumaryczne kwasów: HCl, H2S, H2SO4, H2SO3, HNO3, H2CO3, H3PO4

– podaje nazwy poznanych kwasów

opisuje właściwości kwasów:chlorowodorowego, azotowego(V) i siarkowego(VI)

– opisujepodstawowezastosowania kwasów: chlorowodorowego, azotowego(V) isiarkowego(VI)

– wyjaśnia, na czym polega dysocjacjajonowa(elektrolityczna) kwasów

– definiuje pojęcia jon, kation i anion

– zapisuje równania reakcji dysocjacjijonowej kwasów (proste przykłady)

– wyjaśnia pojęcie kwaśne opady

 

Uczeń:

– wymienia wspólne właściwościkwasów

– wyjaśnia, z czego wynikają wspólnewłaściwości kwasów

– zapisuje wzory strukturalnepoznanych kwasów

– wyjaśnia pojęcie tlenekkwasowy

– wskazuje przykłady tlenkówkwasowych

– wymienia metody otrzymywaniakwasów tlenowych i beztlenowych

– zapisuje równania reakcjiotrzymywania poznanych kwasów

opisuje właściwości poznanychkwasów

– opisuje zastosowaniapoznanych kwasów

-wyjaśnia pojęcie dysocjacjajonowa

zapisuje i odczytuje wybrane równania reakcji dysocjacji jonowej kwasów

– definiuje pojęcie odczyn kwasowy

– zapisuje obserwacje doprzeprowadzanych doświadczeń

 

Uczeń:

– wyjaśnia, dlaczego podczas pracyze stężonymi roztworami kwasów należy zachować szczególną ostrożność

– wymienia poznane tlenkikwasowe

zapisuje równania reakcjiotrzymywaniawskazanegokwasu

– wykazuje doświadczalnieżrące właściwości kwasu siarkowego(VI)

podaje zasadę bezpiecznego rozcieńczania stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI)

– wyjaśnia, dlaczego kwassiarkowy(VI) pozostawiony w otwartym naczyniu zwiększa swą objętość

– planuje doświadczalne wykryciebiałka w próbce żywności (w serze, mleku, jajku)

– opisuje reakcję ksantoproteinową

– zapisujei odczytuje równaniareakcjidysocjacji jonowej(elektrolitycznej) kwasów

– określa odczyn roztworukwasowego na podstawie znajomości jonów obecnych w badanym roztworze

analizuje proces powstawania kwaśnych opadów i skutki ich działania

– rozwiązuje chemografy

– opisuje doświadczeniaprzeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek)

 

Uczeń:

– zapisuje wzór strukturalnydowolnego kwasu nieorganicznego o podanym wzorze sumarycznym

– projektuje doświadczenia,w których wyniku można otrzymywać kwasy

– identyfikuje kwasy, na podstawie podanychinformacji

– odczytuje równania reakcji chemicznych

– potrafi rozwiązywać trudniejszechemografy

proponuje sposoby ograniczenia 
  powstawania kwaśnych opadów

 

 
 
 Wodorotlenki

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– wymienia zasady bhp dotyczące obchodzenia się z zasadami

odróżnia zasady od innych substancji chemicznych za pomocą wskaźników

definiuje pojęcia wodorotlenek i zasada

opisuje budowę wodorotlenków

– podaje wartościowość grupy wodorotlenowej

zapisuje wzory sumaryczne wodorotlenków: NaOH, KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3

opisuje właściwości oraz zastosowania wodorotlenków: sodu, potasu i wapnia

wyjaśnia, na czym polega dysocjacja jonowa (elektrolityczna) zasad

zapisuje równania dysocjacji jonowej zasad (proste przykłady)

- podaje nazwy jonów powstałych w wyniku

odróżnia zasady od kwasów za pomocą wskaźników

wymienia rodzaje odczynu roztworów

– określa zakres pH i barwy wskaźników dla poszczególnych odczynów

Uczeń:

– wymienia wspólne właściwości zasad

– wyjaśnia, z czego wynikają wspólne właściwości zasad

– definiuje pojęcietlenek zasadowy

– podaje przykłady tlenków zasadowych

– wymienia dwie główne metody otrzymywania wodorotlenków

zapisuje równania reakcji otrzymywania wodorotlenku sodu, potasu i wapnia

– wyjaśnia pojęciawoda wapienna, wapno palone i wapno gaszone

– określa rozpuszczalność wodorotlenków na podstawie tabeli rozpuszczalności

– odczytuje proste równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) zasad

– definiuje pojęcie odczyn zasadowy

– omawia skalę pH

– bada odczyn i pH roztworu

– zapisuje obserwacje do przeprowadzanych doświadczeń

Uczeń:

rozróżnia pojęcia wodorotlenek i zasada

– wymienia przykłady wodorotlenków i zasad

– wyjaśnia, dlaczego podczas pracyz zasadami należy zachować szczególną ostrożność

– wymienia poznane tlenki zasadowe

– zapisuje równania reakcji otrzymywania wybranego wodorotlenku

planuje doświadczenia, w których wyniku, można otrzymać wodorotlenek: sodu, potasu lub wapnia

– planuje sposób otrzymywania wodorotlenków trudno rozpuszczalnych

zapisujei odczytuje równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) zasad

– określaodczyn roztworu zasadowego na podstawie znajomości jonów obecnych w badanym roztworze

– rozwiązuje chemografy

– opisuje doświadczeniaprzeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek)

wymienia przyczyny odczynu kwasowego, zasadowego, obojętnego roztworów

interpretuje wartość pH w ujęciu jakościowym (odczyn kwasowy, zasadowy, obojętny)

opisuje zastosowania wskaźników

planuje doświadczenie, które umożliwi zbadanie wartości pH produktów używanych w życiu codziennym

Uczeń:

– zapisuje wzór sumaryczny wodorotlenku dowolnego metalu

planuje doświadczenia, w których wyniku można otrzymać różne wodorotlenki, także trudno rozpuszczalne

zapisuje równania reakcji otrzymywania różnych wodorotlenków

– identyfikuje wodorotlenki na podstawie podanych informacji

– odczytuje równania reakcji chemicznych

– rozwiązuje chemografy o większym stopniu trudności

– wyjaśnia pojęcie skala pH

 

 Sole

Ocena dopuszczająca

[1]

Ocena dostateczna

[1 + 2]

Ocena dobra

[1 + 2 + 3]

Ocena bardzo dobra

[1 + 2 + 3 + 4]

Uczeń:

– opisuje budowę soli

– wskazuje metal i resztę kwasową we wzorze soli

zapisuje wzory sumaryczne soli (chlorków, siarczków)

– tworzy nazwy soli na podstawie wzorów sumarycznych i zapisuje wzory sumaryczne soli na podstawie ich nazw, np. wzory soli kwasów: chlorowodorowego, siarkowodorowego i metali, np. sodu, potasu i wapnia

– wskazuje wzory soli wśród zapisanychwzorów związków chemicznych

– opisuje, w jaki sposób dysocjują sole

– zapisuje równania reakcji dysocjacjijonowej soli(proste przykłady)

– dzieli sole ze względuna ich rozpuszczalność w wodzie

– określa rozpuszczalność soli w wodzie na podstawie tabelirozpuszczalności wodorotlenków i soli

– podaje sposób otrzymywaniasoli trzema podstawowymi metodami (kwas + zasada, metal + kwas, tlenek metalu + kwas)

zapisuje cząsteczkoworównania reakcji otrzymywania soli(najprostsze)

– definiuje pojęcia reakcjezobojętnianiareakcje strąceniowe

– odróżnia zapis cząsteczkowy od zapisu jonowego równania reakcji chemicznej

– określa związek ładunku jonu z wartościowością metalu ireszty kwasowej

wymienia zastosowanianajważniejszych soli,np. chlorku sodu

Uczeń:

– wymienia czterynajważniejsze sposoby otrzymywania soli

– podaje nazwy i wzory soli (typowe przykłady)

– zapisuje równania reakcjiotrzymywania soli (reakcja zobojętniania)w postaci cząsteczkowej, jonowej oraz jonowej skróconej

– odczytuje równania reakcji otrzymywania soli

wyjaśnia pojęciareakcjazobojętnianiareakcja strąceniowa

– zapisuje równania reakcji otrzymywania soli (reakcja strąceniowa) w postaci cząsteczkowej

– korzysta z tabeli rozpuszczalnościwodorotlenków i soli

zapisuje i odczytuje wybrane równania reakcji dysocjacji jonowej soli

– dzieli metale ze względuna ich aktywność chemiczną (szereg aktywności metali)

– wymienia sposoby zachowania się metali w reakcji z kwasami(np. miedź lub magnez w reakcji z kwasem chlorowodorowym)

– zapisuje obserwacjez przeprowadzanych na lekcji doświadczeń

 

Uczeń:

– podaje nazwy i wzory dowolnych soli

zapisuje i odczytuje równania dysocjacji jonowej (elektrolitycznej) soli

– stosuje metody otrzymywania soli

wyjaśnia przebieg reakcji zobojętniania

zapisuje równania reakcjiotrzymywania soli w postaci cząsteczkowej i jonowej

– określa, korzystając z szereguaktywności metali, które metale reagują z kwasami według schematu:

             metal + kwas ®sól + wodór

– wymienia przykłady soliwystępujących w przyrodzie

-projektuje doświadczenia umożliwiające otrzymywanie soli w reakcjach strąceniowych

formułuje wniosek dotyczący wyniku reakcji strąceniowej na podstawie analizy tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków

– podaje zastosowania soli

– opisuje doświadczeniaprzeprowadzane na lekcjach (schemat, obserwacje, wniosek)

Uczeń:

– wskazuje substancje, które mogą ze sobą reagować, tworząc sól

– podaje metody otrzymywania soli

– identyfikuje sole na podstawie podanych informacji

– wyjaśnia, jakie zmiany zaszły w odczynie roztworów poddanych reakcji zobojętniania

– przewiduje, czy zajdzie danareakcja chemiczna

– proponuje reakcję tworzeniasoli trudno rozpuszczalnej

– określa zastosowanie reakcjistrąceniowej

zapisuje i odczytujerównaniareakcji otrzymywania dowolnejsoli w postaci cząsteczkowej i jonowej

– projektuje doświadczenia otrzymywania soli

– przewiduje efekty zaprojektowanych  doświadczeń

– formułuje wniosek do zaprojektowanych doświadczeń