Wymagania programowe na poszczególne oceny z chemii w klasie III
Węgiel i jego związki z wodorem
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: – podaje kryteria podziału chemii na organicznąi nieorganiczną – określa, czym zajmuje się chemiaorganiczna – definiuje pojęcie węglowodory – wymienia naturalne źródła węglowodorów – stosuje zasady BHP w pracy z gazem ziemnym oraz produktami przeróbki ropy naftowej – opisuje budowę i występowanie metanu – podaje wzory sumarycznyi strukturalny metanu – opisuje właściwości fizyczne i chemiczne metanu – opisuje, na czym polegają spalaniecałkowite i niecałkowite – zapisuje równania reakcji spalania całkowitego i niecałkowitego metanu – definiuje pojęcie szereg homologiczny – podaje wzory sumarycznei strukturalne etenu i etynu – opisuje najważniejszewłaściwości etenu i etynu – definiuje pojęcia: polimeryzacja,monomeri polimer – opisuje najważniejszezastosowania etenu i etynu – definiuje pojęcia węglowodory nasyconei węglowodory nienasycone – klasyfikuje alkany do węglowodorównasyconych, a alkeny i alkiny do nienasyconych – określa wpływ węglowodorównasyconych i nienasyconych na wodę bromową (lub rozcieńczony roztwór manganianu(VII) potasu) – podaje wzory ogólne szeregów homologicznych alkanów,alkenów i alkinów – przyporządkowuje danywęglowodór do odpowiedniego szeregu homologicznego – odróżnia wzór sumaryczny od wzorówstrukturalnego i półstrukturalnego – zapisuje wzory sumarycznei nazwyalkanu, alkenu ialkinu o podanej liczbie atomów węgla(do pięciuatomów węgla w cząsteczce) – zapisujewzory strukturalne i półstrukturalne (proste przykłady) węglowodorów |
Uczeń: – wyjaśnia pojęcie szereg homologiczny – podaje zasady tworzenia nazw alkenów i alkinów na podstawie nazw alkanów – zapisuje wzory sumaryczne, strukturalne i półstrukturalne oraz podaje nazwyalkanów, alkenów i alkinów – buduje model cząsteczki metanu,etenu, etynu – wyjaśnia różnicę między spalaniem całkowitym a niecałkowitym – opisuje właściwości fizyczne oraz chemiczne (spalanie) metanu, etanu, etenu i etynu – zapisuje i odczytuje równaniareakcjispalania metanu, etenu ietynu – podaje sposoby otrzymywaniaetenu i etynu – porównuje budowę etenu i etynu – wyjaśnia, na czym polegająreakcje przyłączania i polimeryzacji – wyjaśnia, jak doświadczalnie odróżnićwęglowodory nasycone od nienasyconych – określa, od czego zależąwłaściwości węglowodorów – wykonuje proste obliczeniadotyczące węglowodorów |
Uczeń: – tworzy wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów (na podstawie wzorów trzech kolejnych alkanów) –proponuje, jak doświadczalniewykryć produkty spalania węglowodorów – zapisuje równania reakcjispalania całkowitego i niecałkowitego alkanów, alkenów, alkinów – zapisuje równania reakcjiotrzymywania etenu i etynu – odczytuje podane równaniareakcji chemicznej – zapisuje równania reakcjietenui etynu z bromem, polimeryzacjietenu – opisuje rolę katalizatora w reakcji chemicznej – wyjaśnia zależność między długością łańcucha węglowego a właściwościami (np. stanem skupienia, lotnością, palnością) alkanów – wyjaśnia, co jest przyczynąwiększej reaktywności chemicznej węglowodorów nienasyconych w porównaniu z węglowodorami nasyconymi – opisuje właściwości i zastosowania polietylenu – projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające odróżnienie węglowodorów nasyconych od nienasyconych – opisuje przeprowadzanedoświadczenia chemiczne
|
Uczeń: – dokonuje analizy właściwościwęglowodorów – wyjaśnia wpływ wiązaniawielokrotnego w cząsteczce węglowodoru na jego reaktywność chemiczną – zapisuje równania reakcjiprzyłączania(np. bromowodoru, wodoru, chloru) do węglowodorów zawierających wiązanie wielokrotne – określa produkty polimeryzacjietynu – projektujedoświadczenia chemiczne – stosuje zdobytą wiedzęw złożonych zadaniach |
Pochodne węglowodorów
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: – dowodzi, że alkohole, kwasykarboksylowe, estry, aminy, aminokwasy są pochodnymi węglowodorów – opisuje budowę pochodnychwęglowodorów (grupa węglowodorowa + grupa funkcyjna) – wymienia pierwiastki chemiczne wchodzącew skład pochodnych węglowodorów – klasyfikuje daną substancjęorganiczną do odpowiedniej grupy związków chemicznych – określa, co to jest grupa funkcyjna – zaznacza grupyfunkcyjne w alkoholach, kwasach karboksylowych, estrach, aminach i aminokwasach i podaje ich nazwy – zapisuje wzory ogólne alkoholi,kwasów karboksylowych i estrów – zapisuje wzory sumaryczne i strukturalne prostychalkoholimonohydroksylowychikwasówkarboksylowych (do 2 atomów węgla w cząsteczce)oraz tworzy ichnazwy – zaznacza we wzorze kwasukarboksylowego resztę kwasową – określa, co to są nazwyzwyczajowe i systematyczne – wymienia reguły tworzenia nazwsystematycznych związków organicznych – podaje nazwy zwyczajoweomawianych kwasów karboksylowych (mrówkowy, octowy) – opisuje najważniejszewłaściwości metanolu, etanolu, glicerolu oraz kwasów etanowegoi metanowego – zapisuje równanie reakcji spalania metanolu – opisuje podstawowe zastosowaniaetanolu i kwasu etanowego – dokonuje podziału alkoholi na monohydroksylowe, polihydroksyloweoraz kwasówkarboksylowych na nasycone i nienasycone – określa, co to są alkoholepolihydroksylowe – wymienia dwa najważniejszekwasy tłuszczowe – opisuje właściwości długołańcuchowych kwasów karboksylowych (kwasówtłuszczowych: stearynowego i oleinowego) – definiuje pojęcie mydła – wymienia związki chemiczne, będące substratamireakcjiestryfikacji – definiuje pojęcie estry – wymienia przykłady występowaniaestrów w przyrodzie – opisuje zagrożenia związane zalkoholami (metanol, etanol) – zna toksyczne właściwości poznanych substancji – określa, co to są aminy i aminokwasy – podaje przykłady występowania amin i aminokwasów |
Uczeń: – zapisuje nazwy i wzory omawianych grup funkcyjnych – zapisuje wzory i wymienianazwy alkoholi – zapisuje wzory sumaryczny i strukturalny glicerolu – uzasadnia stwierdzenie, że alkohole i kwasy karboksylowe tworząszeregi homologiczne – podaje odczyn roztworu alkoholu – opisuje fermentację alkoholową – zapisuje równania reakcjispalania etanolu – podaje przykłady kwasów organicznych występujących w przyrodzie i wymienia ich zastosowania – tworzy nazwy prostych kwasów karboksylowych (do 5 atomów węgla w cząsteczce) oraz zapisuje ich wzory sumaryczne i strukturalne – podaje właściwości kwasówmetanowego (mrówkowego) i etanowego (octowego) – omawia dysocjację jonową kwasówkarboksylowych – zapisuje równania reakcjispalania, reakcjidysocjacji jonowej, reakcji z: metalami, tlenkami metali i zasadami kwasów metanowegoi etanowego – podaje nazwy soli pochodzącychod kwasów metanowego i etanowego – podaje nazwy wyższych kwasów karboksylowych – zapisuje wzory sumaryczne kwasówpalmitynowego, stearynowego i oleinowego – opisuje, jak doświadczalnieudowodnić, że dany kwas karboksylowy jest kwasem nienasyconym – podaje przykłady estrów – tworzy nazwy estrów pochodzących od podanych nazw kwasów i alkoholi (proste przykłady) – wyjaśnia, na czym polega reakcja estryfikacji – określa sposób otrzymywania wskazanego estru,np. octanu etylu – wymienia właściwości fizyczne octanuetylu – opisuje budowę i właściwości aminna przykładzie metyloaminy – zapisuje wzór najprostszej aminy – opisuje negatywne skutki działania etanolu na organizm ludzki – zapisuje obserwacje dowykonywanych doświadczeń chemicznych |
Uczeń: – wyjaśnia, dlaczego alkohol etylowy wykazuje odczyn obojętny – wyjaśnia, w jaki sposób tworzy się nazwę systematycznąglicerolu – zapisuje równania reakcjispalania alkoholi – podaje nazwy zwyczajowe i systematyczne kwasów karboksylowych – wyjaśnia, dlaczego wyższe kwasykarboksylowe nazywa się kwasami tłuszczowymi – porównuje właściwości kwasóworganicznych i nieorganicznych – porównuje właściwości kwasówkarboksylowych – podaje metodę otrzymywaniakwasu octowego – wyjaśnia proces fermentacjioctowej – opisuje równania reakcjichemicznych dla kwasów karboksylowych – podaje nazwy soli kwasóworganicznych – określa miejsce występowania wiązania podwójnego w cząsteczce kwasuoleinowego – projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające odróżnienie kwasów oleinowego od palmitynowego lub stearynowego – zapisuje równania reakcji chemicznych prostych kwasów karboksylowych z alkoholami monohydroksylowymi – zapisuje równania reakcjiotrzymywania podanych estrów – tworzy wzory estrów na podstawie podanych nazw kwasów i alkoholi – zapisuje wzory poznanej aminy iaminokwasu – opisuje budowę, właściwości fizyczne i chemiczne aminokwasów na przykładzie glicyny – opisuje przeprowadzone doświadczenia chemiczne |
Uczeń: – proponuje doświadczenie chemiczne do podanego tematu – formułuje wnioski z doświadczeń chemicznych – przeprowadzadoświadczenia chemiczne – zapisuje wzory dowolnychalkoholi i kwasów karboksylowych – zapisuje równania reakcji chemicznych dla alkoholi, kwasów karboksylowych o wyższym stopniu trudności (np. więcej niż 5 atomów węgla w cząsteczce) (dla alkoholi i kwasów karboksylowych) – wyjaśnia zależność między długością łańcucha węglowego a stanem skupienia i reaktywnością chemiczną alkoholi oraz kwasów karboksylowych – zapisuje równania reakcji otrzymywania estru o podanej nazwie lub podanym wzorze – projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające otrzymanie estru o podanej nazwie – opisuje właściwości estrów w kontekście ich zastosowań – przewiduje produkty reakcjichemicznej – identyfikuje poznane substancje – dokładnie omawia reakcję estryfikacji – omawia różnicę między reakcjąestryfikacji a reakcją zobojętniania – zapisuje równania reakcjichemicznych w postaci cząsteczkowej, jonowej oraz skróconej jonowej – analizuje konsekwencje istnieniadwóch grup funkcyjnych w cząsteczce aminokwasu – zapisuje równanie reakcjitworzenia dipeptydu – wyjaśnia mechanizm powstawania wiązania peptydowego – potrafi wykorzystać swoją wiedzędo rozwiązywania złożonych zadań |
Substancje o znaczeniu biologicznym
Ocena dopuszczająca [1] |
Ocena dostateczna [1 + 2] |
Ocena dobra [1 + 2 + 3] |
Ocena bardzo dobra [1 + 2 + 3 + 4] |
Uczeń: – wymienia główne pierwiastkichemiczne wchodzące w skład organizmu człowieka – wymienia podstawowe składnikiżywności oraz miejsce ich występowania – wymienia miejsca występowanie celulozy i skrobi w przyrodzie – określa, co to są makroelementyi mikroelementy – wymienia pierwiastki chemiczne, które wchodzą w skład tłuszczów, sacharydów ibiałek – klasyfikuje tłuszcze ze względu na pochodzenie, stan skupienia i charakter chemiczny – wymienia rodzaje białek – klasyfikuje sacharydy – definiuje białka, jako związki chemiczne powstające z aminokwasów – wymienia przykłady tłuszczów,sacharydówi białek – określa, co to są węglowodany – podaje wzory sumaryczne:glukozy, sacharozy, skrobi i celulozy – podaje najważniejsze właściwości omawianych związków chemicznych – definiuje pojęcia denaturacja, koagulacja – wymienia czynniki powodujące denaturację białek – podaje reakcję charakterystycznąbiałek i skrobi – opisuje znaczenie: wody,tłuszczów, białek, sacharydów, witamin i mikroelementów dla organizmu człowieka – opisuje, co to są związkiwielkocząsteczkowe i wymienia ich przykłady – wymienia funkcje podstawowych składników pokarmu
|
Uczeń: – wyjaśnia rolę składników żywności w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu – definiuje pojęcie: tłuszcze – opisuje właściwości fizyczne tłuszczów – opisuje właściwości białek – opisuje właściwości fizyczne glukozy, sacharozy, skrobi i celulozy – wymienia czynniki powodujące koagulację białek – opisuje różnice w przebiegu denaturacji i koagulacji białek – określa wpływ oleju roślinnego na wodę bromową – omawia budowę glukozy – zapisuje za pomocą wzorów sumarycznychrównanie reakcji sacharozy z wodą – określa przebieg reakcji hydrolizy skrobi – wykrywa obecność skrobi i białka w różnych produktach spożywczych
|
Uczeń: – podaje wzór ogólny tłuszczów – omawia różnicew budowie tłuszczów stałych i ciekłych – wyjaśnia, dlaczego olej roślinnyodbarwia wodę bromową – definiuje pojęcia: peptydy, zol, żel, koagulacja, peptyzacja – wyjaśnia, co to znaczy, żesacharoza jest disacharydem – porównuje budowę cząsteczekskrobi i celulozy – wymienia różnice we właściwościach fizycznych skrobi i celulozy – zapisuje poznane równaniareakcji hydrolizy sacharydów – definiuje pojęcie wiązaniepeptydowe – projektuje doświadczenie chemiczne umożliwiające odróżnienie tłuszczu nienasyconego od nasyconego – planuje doświadczenia chemiczne umożliwiające badanie właściwości omawianych związków chemicznych – opisuje przeprowadzanedoświadczenia chemiczne – opisuje znaczenie i zastosowania skrobi, celulozy oraz innych poznanychzwiązków chemicznych |
Uczeń: – podaje wzór tristearynianu glicerolu – projektuje doświadczenia chemiczne umożliwiające wykrycie białka – określa, na czym polega wysalanie białka – definiuje pojęcie izomery – wyjaśnia, dlaczego skrobia i celuloza są polisacharydami – wyjaśnia, co to są dekstryny – omawia hydrolizę skrobi – umie zaplanowaći przeprowadzić reakcje weryfikujące postawioną hipotezę – identyfikuje poznane substancje |