Wymagania edukacyjne z biologii dla klasy II gimnazjum
oparte na „Programie nauczania biologii Puls życia”
autorstwa Anny Zdziennickiej

 

Dział

Lp.

Temat

Poziom wymagań

konieczny

podstawowy

rozszerzający

dopełniający

I. Organizm człowieka. Skóra – powłoka organizmu

1.                    

Organizm człowieka jako funkcjonalna całość

Uczeń:

• wymienia dziedziny biologii zajmujące się budową
i funkcjonowaniem człowieka

• wskazuje komórkę jako element budulcowy ciała człowieka

• wylicza układy narządów człowieka

 

Uczeń:

• klasyfikuje człowieka do królestwa zwierząt

• opisuje podstawowe funkcje poszczególnych układów

Uczeń:

• opisuje cechy różniące człowieka od innych zwierząt

• wyjaśnia, na czym polega homeostaza

 

Uczeń:

• opisuje hierarchiczną budowę organizmu człowieka

• wykazuje, na podstawie dotychczasowych wiadomości, współzależność poszczególnych układów

w organizmie człowieka 

 

2.                    

Budowa i funkcje skóry

• wymienia podstawowe funkcje skóry

• wymienia wytwory naskórka

 

• podaje funkcje skóry
i warstwy podskórnej

• wylicza warstwy skóry

 

• wykazuje na konkretnych przykładach zależność funkcji skóry od jej budowy

• opisuje funkcje poszczególnych wytworów naskórka

 

• planuje doświadczenie wykazujące, że skóra jest narządem zmysłu

 

3.                    

Higiena i choroby skóry

• wymienia choroby skóry

• podaje przykłady dolegliwości skóry

• omawia zasady pielęgnacji skóry młodzieńczej

• wyjaśnia konieczność dbania o skórę

• klasyfikuje rodzaje oparzeń
i odmrożeń

• omawia zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku oparzeń

• omawia objawy dolegliwości skóry

• wyjaśnia, czym są alergie skórne

 

• proponuje środki do pielęgnacji skóry młodzieńczej

• ocenia wpływ promieni słonecznych na skórę

• demonstruje zasady udzielania pierwszej pomocy
w przypadku oparzeń

 

II. Aparat ruchu

4.                    

Budowa szkieletu

• wskazuje elementy biernego
i czynnego aparatu ruchu

• podaje nazwy wskazanych elementów budowy szkieletu

• wskazuje na schemacie, rysunku, modelu szkielet osiowy, obręczy i kończyn

• rozpoznaje różne kształty kości

 

• wyjaśnia sposób działania biernego i czynnego aparatu ruchu

 

• wskazuje różnice w budowie kości długiej i płaskiej

• porównuje kości o różnych kształtach

 

5.                    

Budowa i rola szkieletu osiowego

• wylicza elementy szkieletu osiowego

• wymienia elementy budujące klatkę piersiową

• podaje nazwy odcinków kręgosłupa

 

• wskazuje na modelu lub ilustracji mózgo-
i trzewioczaszkę 

• wymienia narządy chronione przez klatkę piersiową

• wskazuje na schemacie, rysunku, modelu elementy szkieletu osiowego

 

• wymienia kości budujące szkielet osiowy

• charakteryzuje funkcje szkieletu osiowego

• wyjaśnia związek budowy czaszki z pełnionymi przez nią funkcjami

 

• omawia rolę chrząstek
w budowie klatki piersiowej

• wykazuje związek budowy odcinków kręgosłupa
z pełnioną przez nie funkcją

 

6.                    

Szkielet kończyn

oraz ich obręczy

• wymienia elementy budowy obręczy barkowej
i miednicznej

• wskazuje na modelu lub schemacie kości kończyn górnej i dolnej

• wymienia rodzaje połączeń kości

• opisuje budowę stawu

• rozpoznaje rodzaje stawów

• odróżnia staw zawiasowy od kulistego

 

• wymienia kości tworzące obręcze barkową i miedniczną

• porównuje budowę kończyny górnej i dolnej

• charakteryzuje połączenia kości

 

• wykazuje związek budowy
z funkcją kończyny dolnej

• wykazuje związek budowy obręczy miednicznej
z pełnioną przez nią funkcją

• wyjaśnia związek budowy stawu z zakresem ruchu kończyny

7.                    

Kości – elementy składowe szkieletu

• opisuje budowę fizyczną kości

• wskazuje miejsce występowania szpiku kostnego

• omawia doświadczenie wykazujące

skład chemiczny kości

• charakteryzuje zmiany zachodzące w układzie kostnym wraz z wiekiem

• omawia znaczenie składników chemicznych w budowie kości

• opisuje rolę szpiku kostnego

 

• planuje doświadczenie wykazujące skład chemiczny kości

 

 

8.                    

Budowa i znaczenie mięśni

• wskazuje na ilustracji najważniejsze mięśnie szkieletowe przy pomocy nauczyciela

• wymienia rodzaje tkanki mięśniowej

• wskazuje położenie tkanki mięśniowej gładkiej
i poprzecznie prążkowanej szkieletowej

• podaje warunki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mięśni

 

• określa funkcje wskazanych mięśni szkieletowych

• opisuje budowę tkanki mięśniowej

• wykonuje rysunek tkanki mięśniowej spod mikroskopu

• wyjaśnia na czym polega antagonistyczne działanie mięśni

• przedstawia negatywny wpływ środków dopingujących na zdrowie człowieka

 

• rozpoznaje mięśnie szkieletowe wskazane na ilustracji 

• opisuje czynności mięśni wskazanych na schemacie

• rozpoznaje pod mikroskopem różne rodzaje tkanki mięśniowej

• wyjaśnia warunki prawidłowej pracy mięśni

• analizuje przyczyny urazów ścięgien

 

• wykazuje związek budowy
z funkcją tkanki mięśniowej

• uzasadnia konieczność regularnych ćwiczeń gimnastycznych

 

9.                    

Choroby aparatu ruchu

• wymienia naturalne krzywizny kręgosłupa

• opisuje przyczyny powstawania wad postawy

• przewiduje skutki przyjmowania nieprawidłowej postawy ciała

• wymienia choroby aparatu ruchu

 

• rozpoznaje na ilustracji wady postawy

• wskazuje ślad stopy
z płaskostopiem

• opisuje urazy kończyn

• omawia zasady udzielania pierwszej pomocy
w przypadku urazów kończyn

 

• rozpoznaje naturalne krzywizny kręgosłupa

• wyjaśnia przyczyny wad postawy

• omawia sposoby zapobiegania deformacjom szkieletu

• określa czynniki wpływające na prawidłowy rozwój muskulatury ciała

• omawia przyczyny chorób aparatu ruchu

• omawia przyczyny zmian zachodzących w układzie kostnym na skutek osteoporozy

• wyszukuje informacje dotyczące zapobiegania płaskostopiu

• wyjaśnia konieczność rehabilitacji po urazach

• planuje i demonstruje udzielanie pierwszej pomocy w przypadku urazów kończyn

 

III. Układ pokarmowy

10.                 

Pokarm – budulec i źródło energii

• wymienia podstawowe składniki pokarmowe

• wymienia produkty spożywcze zawierające białko

• podaje źródła węglowodanów

• wylicza pokarmy zawierające tłuszcze

 

• klasyfikuje składniki odżywcze na budulcowe
i energetyczne

• określa aminokwasy jako cząsteczki budulcowe białek

 

• omawia rolę składników pokarmowych w organizmie

• określa znaczenie błonnika
w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego

• uzasadnia konieczność systematycznego spożywania owoców i warzyw

• porównuje pokarmy pełnowartościowe i niepełnowartościowe

• charakteryzuje rolę tłuszczów w organizmie

• wymienia najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów

 

• wyjaśnia związek między spożywaniem produktów białkowych a wzrostem ciała

• porównuje wartość energetyczną węglowodanów i tłuszczów

• wyjaśnia skutki nadmiernego spożywania tłuszczów

• wykazuje kluczową rolę węgla dla istnienia życia

• identyfikuje podstawowe składniki pokarmowe z podstawowymi grupami związków chemicznych występujących w organizmach

 

11.                 

Witaminy, sole mineralne, woda

• omawia rolę trzech witamin rozpuszczalnych w wodzie
i dwóch rozpuszczalnych
w tłuszczach

• podaje rolę dwóch makroelementów

• wymienia po trzy makroelementy

i mikroelementy

• rozróżnia witaminy rozpuszczalne w wodzie
i w tłuszczach

• rola wody w organizmie

 

• charakteryzuje rodzaje witamin

• przedstawia rolę i skutki niedoboru witamin A, C, B6, B12, kwasu foliowego, D

• przedstawia rolę i skutki niedoboru składników mineralnych (Mg, Fe, Ca)

• omawia znaczenie makroelementów
i mikroelementów
w organizmie człowieka

 

• analizuje skutki niedoboru witamin, makroelementów
i mikroelementów

• omawia rolę aminokwasów egzogennych w organizmie

 

12.                 

Budowa i rola układu

pokarmowego

• wyjaśnia, na czym polega trawienie

• wymienia rodzaje zębów
u człowieka

• podaje funkcje wątroby
i trzustki

• podaje nazwy procesów zachodzących
w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego

• opisuje rolę poszczególnych rodzajów zębów

• wskazuje odcinki przewodu pokarmowego na planszy lub modelu

• rozpoznaje wątrobę i trzustkę na schemacie

• lokalizuje wątrobę i trzustkę na własnym ciele

 

• charakteryzuje zęby człowieka

• omawia funkcje poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego

• lokalizuje odcinki przewodu pokarmowego, wskazując odpowiednie miejsca na powierzchni ciała

 

• omawia znaczenie procesu trawienia

• omawia rolę poszczególnych odcinków przewodu pokarmowego

• opisuje procesy trawienia we wszystkich odcinkach przewodu pokarmowego

13.                 

Higiena i choroby układu pokarmowego

• wymienia czynniki, od których zależy rodzaj diety

• określa zasady zdrowego żywienia

• wymienia choroby układu pokarmowego

 

• wskazuje grupy pokarmów na piramidzie żywieniowej

• przewiduje skutki złego odżywiania się

• wyjaśnia, dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną
i dostosowaną do potrzeb organizmu (wiek, stan zdrowia, tryb życia, aktywność fizyczna, pora roku itp.)

• określa przyczyny chorób układu pokarmowego

• omawia zasady udzielania pierwszej pomocy
w przypadku zakrztuszenia

 

• objaśnia pojęcie „wartość energetyczna pokarmu”

• wykazuje zależność między dietą a czynnikami, które ją warunkują

• charakteryzuje choroby układu pokarmowego

 

• wykazuje zależność między higieną odżywiania się
a profilaktyką chorób układu pokarmowego

• przygotowuje wystąpienie na temat chorób związanych
z zaburzeniami w łaknieniu
i przemianie materii

• demonstruje i komentuje udzielanie pierwszej pomocy w przypadku zakrztuszenia

 

 

IV. Układ krążenia

14.                 

Budowa i funkcje krwi

• podaje nazwy elementów morfotycznych krwi

• wymienia grupy krwi

• wylicza składniki biorące udział w krzepnięciu krwi

 

• omawia funkcje krwi

• wskazuje uniwersalnego dawcę i biorcę

• przedstawia społeczne znaczenie

krwiodawstwa

 

• omawia znaczenie krwi

• charakteryzuje elementy morfotyczne krwi

• omawia rolę hemoglobiny

 

 

• omawia zasady transfuzji krwi

• wyjaśnia mechanizm krzepnięcia krwi

• rozpoznaje elementy morfotyczne krwi na podstawie obserwacji mikroskopowej

 

15.                 

Krwiobiegi

• wymienia narządy, w których przemieszcza się krew

• omawia na ilustracji mały
i duży obieg krwi

 

• omawia funkcje wybranego naczynia krwionośnego

• porównuje budowę i funkcje żył, tętnic i naczyń włosowatych

• opisuje funkcje zastawek żylnych

 

• porównuje krwiobieg mały
i duży

• charakteryzuje cel krwi płynącej w małym i dużym krwiobiegu

 

• rozpoznaje poszczególne naczynia krwionośne na ilustracji

• wykazuje związek budowy naczyń krwionośnych
z pełnionymi przez nie funkcjami

 

16.                 

Budowa

i działanie serca

• wskazuje na sobie położenie serca

• wymienia elementy budowy serca

 

• rozpoznaje elementy budowy serca i naczynia krwionośnego na schemacie (ilustracji z podręcznika)

• wyjaśnia, czym jest puls

 

• opisuje mechanizm pracy serca

• omawia fazy pracy serca

• mierzy koledze puls

• podaje prawidłowe ciśnienie krwi u zdrowego człowieka

 

• wykazuje rolę zastawek w funkcjonowaniu serca

• porównuje wartości ciśnienia skurczowego i rozkurczowego

 

 

17.                 

Choroby i higiena układu krwionośnego

• wymienia choroby układu krwionośnego

• omawia pierwszą pomoc
w wypadku krwawień
i krwotoków

 

• odczytuje wyniki badania laboratoryjnego

• wymienia czynniki wpływające korzystnie na funkcjonowanie układu krwionośnego

• przedstawia znaczenie aktywności fizycznej
i prawidłowej diety dla właściwego funkcjonowania układu krążenia

 

• analizuje przyczyny chorób układu krwionośnego

• charakteryzuje objawy krwotoku żylnego i tętniczego

 

• przygotowuje portfolio na temat chorób układu krwionośnego

• demonstruje pierwszą pomoc w przypadku krwotoków

• przygotowuje wywiad
z pracownikiem służby zdrowia na temat chorób układu krwionośnego

 

18.                 

Układ limfatyczny

• wymienia cechy układu limfatycznego

• wymienia narządy układu limfatycznego

 

• opisuje budowę układu limfatycznego

• omawia rolę węzłów chłonnych

 

• opisuje rolę układu limfatycznego

• omawia rolę śledziony, grasicy i migdałków

 

• porównuje układ limfatyczny i krwionośny

 

19.                 

Odporność organizmu

• wymienia elementy układu odpornościowego

• definiuje szczepionkę
i surowicę jako czynniki odpowiadające za odporność nabytą

 

• wyróżnia odporność swoistą
i nieswoistą, czynną i bierną, naturalną i sztuczną

• wyjaśnia, że AIDS jest chorobą wywołaną przez HIV

• wyjaśnia, na czym polega transplantacja narządów

• podaje przykłady narządów, które można przeszczepiać

 

• omawia rolę elementów układu odpornościowego

• charakteryzuje rodzaje odporności

• wyjaśnia sposób działania HIV 

 

 

• wyjaśnia mechanizm działania odporności swoistej

• opisuje rodzaje leukocytów

• odróżnia działanie szczepionki od surowicy

• przedstawia znaczenie przeszczepów oraz zgody na transplantację narządów po śmierci

 

V. Układ oddechowy

20.                 

Budowa i rola układu

oddechowego

• wymienia odcinki układu oddechowego

• definiuje płuca jako miejsce wymiany gazowej

 

• omawia funkcje elementów układu oddechowego

• opisuje rolę nagłośni

 

• wyróżnia drogi oddechowe
i narządy wymiany gazowej

• wykazuje związek budowy elementów układu oddechowego z pełnionymi funkcjami

 

• odróżnia głośnię i nagłośnię

• demonstruje mechanizm modulacji głosu

 

 

 

21.                 

Mechanizm wymiany

gazowej

• wymienia narządy biorące udział w procesie wentylacji

• demonstruje na sobie mechanizm wdechu
i wydechu

• wskazuje różnice w ruchach klatki piersiowej i przepony podczas wdechu i wydechu

• przedstawia rolę krwi
w transporcie gazów oddechowych

• oblicza ilość wdechów
i wydechów przed i po wysiłku

• wyróżnia mechanizm wentylacji i oddychania komórkowego

• wyjaśnia zależność między ilością oddechów a wysiłkiem

• opisuje dyfuzję O2 i CO2 zachodzącą w pęcherzykach płucnych

 

• interpretuje wyniki doświadczenia na wykrywanie CO2 w powietrzu wydychanym

• analizuje proces wymiany gazowej w płucach i tkankach

 

 

22.                 

Oddychanie

wewnątrzkomórkowe

• definiuje mitochondrium jako miejsce oddychania wewnątrzkomórkowego

• wskazuje ATP jako nośnik energii

 

• zapisuje słownie równanie reakcji chemicznej ilustrujące utlenianie glukozy

• omawia zawartość gazów
w powietrzu wdychanym
i wydychanym

 

• określa znaczenie oddychania wewnątrzkomórkowego

• zapisuje utlenianie glukozy równaniem reakcji chemicznej

• omawia rolę ATP w procesie utleniania biologicznego

 

• opisuje zależność między ilością mitochondriów a zapotrzebowaniem narządów na energię

• przedstawia graficznie zawartość gazów w powietrzu wdychanym i wydychanym

23.                 

Higiena i choroby

układu oddechowego

• definiuje kichanie i kaszel jako reakcje obronne organizmu

• wymienia kilka chorób układu oddechowego

 

• wskazuje źródła infekcji górnych i dolnych dróg układu oddechowego

• określa sposoby zapobiegania chorobom układu oddechowego

• opisuje przyczyny astmy

• omawia zasady postępowania w przypadku utraty oddechu

 

• podaje objawy wybranych chorób układu oddechowego

• wyjaśnia związek między wdychaniem powietrza przez nos a profilaktyką chorób układu oddechowego

 

• wykazuje zależność między skażeniem środowiska
a zachorowalnością na astmę

• demonstruje zasady udzielania pierwszej pomocy
w przypadku zatrzymania oddechu

 

VI. Układ wydalniczy

24.                 

Budowa i działanie

układu wydalniczego

• wymienia przykłady substancji, które są wydalane przez organizm człowieka

• wskazuje miejsce powstawania moczu pierwotnego na modelu lub ilustracji

 

• wyjaśnia pojęcia „wydalanie” i „defekacja”

• wymienia drogi wydalania zbędnych produktów przemiany materii

 

• porównuje wydalanie
i defekację

• omawia na podstawie ilustracji proces powstawania moczu

 

• rozpoznaje na modelu lub materiale świeżym warstwy budujące nerkę 

• omawia rolę układu wydalniczego w utrzymaniu homeostazy organizmu

 

25.                 

Higiena układu wydalniczego

• wymienia choroby układu wydalniczego

• określa dzienne zapotrzebowanie organizmu człowieka na wodę

 

• uzasadnia konieczność regularnego opróżniania pęcherza moczowego

• omawia na ilustracji przebieg dializy

 

• omawia przyczyny chorób układu wydalniczego

• uzasadnia konieczność picia dużych ilości wody podczas leczenia schorzeń nerek

• ocenia rolę dializy
w ratowaniu życia

 

VII. Regulacja nerwowo-hormonalna

26.                 

Układ hormonalny

• wymienia gruczoły dokrewne i wydzielane przez nie hormony

• wskazuje na ilustracji położenie najważniejszych gruczołów dokrewnych

 

• klasyfikuje gruczoły na wydzielania zewnętrznego
i wewnętrznego

• wyjaśnia pojęcie „gruczoł dokrewny”

• wyjaśnia, czym są hormony

 

• określa cechy hormonów

• przyporządkowuje nazwy gruczołów do wytwarzanych przez nie hormonów

• przedstawia biologiczną rolę: hormonu wzrostu, tyroksyny, insuliny, adrenaliny, testosteronu, estrogenów

• omawia znaczenie swoistego działania hormonów

 

27.                 

Działanie układu

hormonalnego

• wymienia skutki nadmiaru i niedoboru hormonu wzrostu

 

• wyjaśnia pojęcie „równowaga hormonalna”

• podaje przyczyny cukrzycy

 

• omawia antagonistyczne działanie hormonów insuliny
i glukagonu

• interpretuje skutki nadmiaru
i niedoboru hormonów

 

• uzasadnia związek niedoboru insuliny z cukrzycą

28.                 

Budowa i rola

układu nerwowego

• wymienia funkcje układu nerwowego

• wymienia elementy budowy ośrodkowego układu nerwowego i obwodowego układu nerwowego

• rozpoznaje na ilustracji ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy

 

• opisuje elementy budowy komórki nerwowej

• wskazuje przebieg bodźca nerwowego na ilustracji neuronu

• wyróżnia somatyczny
i autonomiczny układ nerwowy

 

• opisuje funkcje układu nerwowego

• porównuje działanie układu nerwowego i hormonalnego

• wykazuje związek budowy komórki nerwowej z pełnioną funkcją

• omawia działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego

• tłumaczy rolę regulacji nerwowo-hormonalnej
w utrzymaniu homeostazy

• wyjaśnia sposób działania synapsy

• charakteryzuje funkcje somatycznego
i autonomicznego układu nerwowego

• porównuje funkcje współczulnej
i przywspółczulnej części autonomicznego układu nerwowego

 

29.                 

Ośrodkowy

układ nerwowy

• wskazuje na ilustracji najważniejsze elementy mózgowia 

• wymienia mózgowie i rdzeń kręgowy jako narządy ośrodkowego układu nerwowego

 

• określa mózgowie jako jednostkę nadrzędną
w stosunku do pozostałych części układu nerwowego

• wskazuje elementy budowy rdzenia kręgowego na ilustracji

 

• opisuje budowę rdzenia kręgowego

• objaśnia na ilustracji budowę mózgowia 

 

• uzasadnia nadrzędną funkcję mózgowia w stosunku do pozostałych części układu nerwowego

 

30.                 

Obwodowy układ

nerwowy. Odruchy

• wymienia rodzaje nerwów obwodowych

• podaje po trzy przykłady odruchów warunkowych
i bezwarunkowych

• wyróżnia włókna czuciowe
i ruchowe

• opisuje na ilustracji drogę impulsu nerwowego w łuku odruchowym

• odróżnia odruchy warunkowe i bezwarunkowe

 

• wyjaśnia różnice między odruchem warunkowym
a bezwarunkowym

• charakteryzuje odruchy warunkowe i bezwarunkowe

• przedstawia graficznie drogę impulsu nerwowego w łuku odruchowym

• dowodzi znaczenia odruchów w życiu człowieka

• przedstawia rolę odruchów warunkowych w uczeniu się

 

31.                 

Choroby i higiena

układu nerwowego

• wymienia czynniki powodujące stres

• podaje przykłady trzech chorób spowodowanych stresem

 

• wymienia sposoby radzenia sobie ze stresem

• wymienia przykłady chorób układu nerwowego

• przyporządkowuje chorobom układu nerwowego charakterystyczne objawy

 

• wyjaśnia dodatni i ujemny wpływ stresu na funkcjonowanie organizmu

• opisuje przyczyny nerwic

• rozpoznaje cechy depresji

• analizuje przyczyny chorób układu nerwowego

• analizuje związek pomiędzy prawidłowym wysypianiem się a funkcjonowaniem organizmu. W szczególności omawia wpływ snu na procesy uczenia się
i zapamiętywania oraz na odporność organizmu

 

VIII. Narządy zmysłów

32.                 

Budowa i działanie

narządu wzroku

• omawia znaczenie zmysłów
w życiu człowieka

• rozróżnia w narządzie wzroku aparat ochronny i gałkę oczną

• wymienia elementy stanowiące aparat ochronny oka

• rozpoznaje na ilustracji elementy budowy oka 

• omawia funkcje elementów budowy oka

• opisuje funkcje elementów aparatu ochronnego oka

• wyjaśnia pojęcie „akomodacja”

• omawia znaczenie adaptacji oka

 

• określa funkcje aparatu ochronnego i gałki ocznej

• wykazuje związek budowy elementów oka z pełnionymi przez nie funkcjami

• opisuje drogę światła w oku

• wskazuje lokalizację receptorów wzroku

• ilustruje za pomocą prostego rysunku drogę światła w oku

• omawia powstawanie obrazu na siatkówce

• planuje doświadczenie wykazujące reakcje tęczówki na różne natężenie światła

 

33.                 

Ucho – narząd słuchu

i równowagi

• rozpoznaje na ilustracji elementy budowy ucha 

• wymienia funkcje poszczególnych odcinków ucha

 

• wyróżnia ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne

• wskazuje położenie narządu równowagi

 

• charakteryzuje funkcje poszczególnych elementów ucha

• omawia funkcje ucha zewnętrznego, środkowego
i wewnętrznego

 

• wyjaśnia mechanizm odbierania i rozpoznawania dźwięków

• wskazuje lokalizację receptorów słuchu
i równowagi

• wyjaśnia zasadę działania narządu równowagi

 

34.                 

Higiena oka i ucha

• wymienia wady wzroku

• omawia przyczyny powstawania wad wzroku

• omawia zasady higieny oczu

• wymienia choroby oczu i uszu

 

• rozpoznaje krótkowzroczność i dalekowzroczność na ilustracji

• definiuje hałas jako czynnik powodujący głuchotę

 

• charakteryzuje wady wzroku

• wyjaśnia, na czym polega daltonizm i astygmatyzm

• charakteryzuje choroby oczu

• omawia sposób korygowania wad wzroku

 

 

• rozróżnia rodzaje soczewek korygujących wady wzroku

• analizuje, w jaki sposób nadmierny hałas może spowodować uszkodzenie słuchu

 

35.                 

Zmysł powonienia, smaku i dotyku

• przedstawia rolę zmysłu smaku, powonienia i dotyku

• wskazuje rozmieszczenie receptorów dotyku, smaku
i powonienia

• wymienia podstawowe smaki

• wylicza bodźce odbierane przez skórę

 

• opisuje kubki smakowe jako właściwy narząd smaku

• wskazuje miejsce położenia kubków smakowych

 

• uzasadnia, że skóra jest narządem dotyku

• analizuje znaczenie wolnych zakończeń nerwowych
w skórze 

IX. Rozmnażanie i rozwój człowieka

36.                 

Męski układ

rozrodczy

• wymienia męskie narządy rozrodcze i ich funkcje

• wymienia męskie cechy płciowe

• wskazuje na ilustracji narządy męskiego układu rozrodczego 

 

• rysuje schematycznie i opisuje plemnika

• omawia proces powstawania nasienia

• określa funkcję testosteronu

• charakteryzuje męskie pierwszo-, drugo-
i trzeciorzędowe cechy płciowe

 

• uzasadnia, że główka plemnika jest właściwą gametą męską

• wykazuje zależność między produkcją hormonów płciowych a zmianami zachodzącymi w ciele mężczyzny

 

37.                 

Żeński układ

rozrodczy

• wymienia wewnętrzne narządy rozrodcze

• wskazuje na ilustracji wewnętrzne narządy żeńskiego układu rozrodczego

• wylicza zewnętrzne żeńskie narządy płciowe

 

• opisuje funkcje żeńskiego układu rozrodczego

• charakteryzuje żeńskie pierwszo-, drugo-
i trzeciorzędowe cechy płciowe

• opisuje funkcje wewnętrznych narządów rozrodczych

 

• tworzy w dowolnej formie prezentację na temat dojrzewania

• wykazuje związek budowy komórki jajowej z pełnioną przez nią funkcją

 

38.                 

Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego

• wymienia żeńskie hormony płciowe

• wymienia kolejne fazy cyklu miesiączkowego

• wskazuje w cyklu miesiączkowym dni płodne
i niepłodne

• definiuje jajnik jako miejsce powstawania komórki jajowej

 

• interpretuje ilustracje przebiegu

cyklu miesiączkowego

• omawia zmiany hormonalne i zmiany w macicy zachodzące w trakcie cyklu miesiączkowym

• analizuje rolę ciałka żółtego

 

39.                 

Higiena układu rozrodczego. Planowanie rodziny

• wymienia choroby układu rozrodczego

• wymienia naturalne i sztuczne metody planowania rodziny

• wskazuje kontakty płciowe jako potencjalne źródło zakażenia układu rozrodczego

• przyporządkowuje chorobom źródła zakażenia

• wyjaśnia różnicę między nosicielstwem HIV a chorobą AIDS

• wymienia drogi zakażenia wirusami HIV, HBV i HCV oraz HPV oraz omawia zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez te wirusy

• przedstawia podstawowe zasady profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową

 

• wyjaśnia konieczność regularnych wizyt
u ginekologa

• przyporządkowuje chorobom ich charakterystyczne objawy

• porównuje naturalne
i sztuczne metody planowania rodziny

 

• wymienia zachowania mogące prowadzić do zakażenia HIV

• ocenia naturalne i sztuczne metody antykoncepcji

• przewiduje indywidualne
 i społeczne skutki zakażenia wirusami HIV, HBV i HCV oraz HPV

 

 

40.                 

Rozwój człowieka od poczęcia do narodzin

• wymienia nazwy błon płodowych

• podaje, jak długo trwa rozwój płodowy

 

• porządkuje etapy rozwoju zarodka od zapłodnienia do zagnieżdżenia

• wyjaśnia pojęcie „zapłodnienie”

 

• charakteryzuje funkcje błon płodowych

• charakteryzuje okres rozwoju płodowego

 

• analizuje funkcje łożyska

 

41.                 

Ciąża i poród

• wymienia zmiany zachodzące w organizmie kobiety podczas ciąży

 

• omawia zasady higieny zalecane dla kobiet ciężarnych

• podaje czas trwania ciąży

• omawia wpływ różnych czynników na prawidłowy rozwój zarodka i płodu

 

• wyjaśnia przyczyny zmian zachodzących w organizmie kobiety podczas ciąży

• charakteryzuje etapy porodu

 

• uzasadnia konieczność przestrzegania zasad higieny przez kobiety w ciąży

• omawia mechanizm powstawania ciąży pojedynczej i mnogiej

42.                 

Okresy rozwojowe człowieka

• wylicza etapy życia człowieka

• wymienia rodzaje dojrzałości

• wymienia różnice w tempie dojrzewania dziewcząt
i chłopców

 

• określa zmiany rozwojowe
u swoich rówieśników

• opisuje objawy starzenia się organizmu

 

• charakteryzuje wskazane okresy rozwojowe

• przedstawia cechy i przebieg fizycznego, psychicznego
i społecznego dojrzewania człowieka

 

• analizuje różnice między przekwitaniem a starością

• przyporządkowuje okresom rozwojowym zmiany zachodzące w organizmie

 

X. Zdrowie a cywilizacja

43.                 

Zdrowie fizyczne,

psychiczne i społeczne

• omawia wpływ trybu życia na stan zdrowia

 

• opisuje zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne

• podaje przykłady wpływu środowiska na życie i zdrowie ludzi

• przedstawia znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

 

• charakteryzuje czynniki wpływające na zdrowie

• przedstawia znaczenie pojęć „zdrowie” i „choroba”

• rozróżnia zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne

 

• wykazuje wpływ środowiska życia na zdrowie

 

 

44.                 

Choroby zakaźne

i cywilizacyjne

• podaje przykłady trzech chorób zakaźnych i czynniki, które je wywołują

• wymienia choroby cywilizacyjne

• wymienia najczęstsze przyczyny nowotworów

• przedstawia podstawowe zasady profilaktyki chorób nowotworowych

• klasyfikuje podaną chorobę do grupy chorób cywilizacyjnych lub zakaźnych

• omawia znaczenie szczepień ochronnych

• wskazuje alergie jako skutek zanieczyszczenia środowiska

• wskazuje metody zapobiegania chorobom cywilizacyjnym

 

• wymienia najważniejsze choroby człowieka wywoływane przez wirusy, bakterie, protisty i pasożyty zwierzęce oraz przedstawia zasady profilaktyki tych chorób

• podaje kryterium podziału na choroby zakaźne
i cywilizacyjne

• podaje przykłady szczepień obowiązkowych
i nieobowiązkowych

• wyjaśnia przyczyny powstawania chorób społecznych

 

• oblicza własne BMI

• dowodzi, że stres jest przyczyną chorób cywilizacyjnych

• uzasadnia, że nerwice są chorobami cywilizacyjnymi

• uzasadnia konieczność okresowego wykonywania podstawowych badań kontrolnych

• wyjaśnia, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych oraz dlaczego antybiotyki i inne leki należy stosować zgodnie z zaleceniami lekarza

 

45.                 

Uzależnienia

• podaje przykłady używek

• przedstawia negatywny wpływ na zdrowie człowieka niektórych substancji psychoaktywnych oraz nadużywania kofeiny
i niektórych leków (zwłaszcza oddziałujących na psychikę)

 

• opisuje MONAR jako miejsce, gdzie można uzyskać pomoc w leczeniu uzależnień

• opisuje wpływ palenia tytoniu na zdrowie

• omawia skutki działania alkoholu na funkcjonowanie organizmu

• wyjaśnia mechanizm powstawania uzależnień

• wyjaśnia znaczenie profilaktyki uzależnień

• wyjaśnia, jak uniknąć uzależnień

 

• wykazuje zależność między przyjmowaniem używek
a powstawaniem nałogu

• wykonuje w dowolnej formie prezentację na temat profilaktyki uzależnień